Конспект уроку: Родинно-побутові пісні "Сонце низенько, вечір близенько", "В кінці греблі шумлять верби", "За городом качки пливуть", "Світи, світи, місяченьку", "Лугом іду, коня веду". Культ романтизованих почуттів, сентиментальний пафос, традиційна символіка. ТЛ: Погли
Навальна мета: проаналізувати тексти та мелодії пісень "Сонце низенько, вечір близенько", "В кінці греблі шумлять верби", "За городом качки пливуть", "Світи, світи, місяченьку", "Лугом іду, коня веду", визначити їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби, зокрема образи-символи. Поглибити поняття про поетику народної пісні, показати її особливості,
Виховна мета: виховувати високі естетичні смаки, любов до українських пісень.
Обладнання: виставка видань родинно-побутових пісень; відео- та фонозаписи виконання пісень про кохання; репродукції картин українських художників, таблиця "Основні особливості народних пісень".
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво: І. Соколов "З базару", М. Пимоненко, "Суперниці", "Святочне ворожіння", С. Васильківський "А що мати скажуть"; музичне мистецтво: музика М. Лисенка до українських народних пісень.
Мобілізація уваги учнів
Коли для світу українська пісня являється дивиною мистецтва, то для нас вона не лише естетична категорія, а і хліб й пам'ять, джерело життя, основа національної свідомості.
Д. Павличко
Прослуховування вірша Ярослава Чорногуза "Українській народній пісні".
Ця неба ясна, неосяжна синь,
Мов пісні народу мого широчінь...
і глибшого в світі нема океану,
Ніж пісні народної справжня глибінь.
Це та незамулена, чиста криниця,
З якої нам пити і не напиться,
Під звуки бандури кобзарський спів лине,
Мов з нами говорить душа України.
Розповідь вчителя
— По свідченням зарубіжних учених , українська пісня — одна із найбагатіших як за кількістю знаних творців, так й за поетичною й музичною досконалістю. знаний український учений Г. Нудьга у монографії "Українська пісня у світі" (1989 р.) зібрав й сумлінно проаналізував те, як сприймали й вчили українські пісні у різних державах світу.
За його даними, зараз уже зібрано біля 20 тисяч українських пісень із мелодіями; що ж до текстів, то їх сотні тисяч. науковець зауважив : "Якщо виділяти внесок українського народу у всесвітню культуру, то пісня і дума — найбільш помітні дари, принесені нами в загальнолюдську духовну скарбницю ".
Робота в групах
Учні об'єднуються в групи та аналізують одну з пісень ("Сонце низенько, вечір близенько", "В кінці греблі, шумлять верби", "За городом качки пливуть", "Світи, світи, місяченьку", "Лугом іду, коня веду"), визначаючи їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби, зокрема образи-символи.
Матеріали для вичтеля
Учні організовуються у групи й розглядають одну із пісень ("Сонце низенько, вечір близенько", у кінці греблі, шумлять верби", "За городом качки пливуть", "Світи, світи, місяченьку", "Лугом іду, коня веду"), встановлюючи їх мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби, наприклад образи-символи.
Народна пісня у кінці греблі шумлять верби... " зображає ліричну картину, як дівчина молода покохала козаченька, а той "поїхав за Десну" втілювати власний військовий обов'язок. Служба в козака нелегка , дуже небезпечна — не повернувся козак, як давав обіцянку , а дівчина тужить , плаче, переживає, їй усяке "діло не мило". Дівчина роботяща , моторна — й верби посадила, щоб греблю закріпити, і вирощує огірочки, а доля неприхильно поставилася — не прислала того, хто серцю милий. Пісня мелодійна, емоційна, із повтореннями і окличними реченнями, із паралельним відтворенням картин природи і явищ життя людини.
Родинно-побутова пісня "За городом качки пливуть " побудована на протиставленні і діалозі хлопця і дівчини. Народна мораль стверджує думку про те, що пару для себе потрібно обирати із кохання , а не за багатство, статки. хоча кожна мати бажає для сина "королівни", а для себе багатої невістки, син дослухається до власного серця й сватає доньку бідної вдови, оскільки "нащо мені на подвір'ї воли і корови, як не буде у моїй хаті любої розмови!" Пісня трошки задирлива, із вживанням прийому паралелізму ("качки пливуть — вбогі заміж ідуть, каченята крячуть — багаті плачуть").
Пісня "Світи, світи місяченьку..." зображає класичний "любовний трикутник" — дівчина кохає хлопця , а той віднаходить для себе іншу. Дівчина згадує про їх щирі раніше взаємини, про те, що і сухі дуби цвіли", а потому й "зелені пов'яли", як закохані розлучились. Вона згодна пташкою стати, щоб прилетіти до милого на розмову, й картає тих, хто їх розлучив, натякаючи, що на чужій біді власного щастя не побудуєш . Діалоги, повтори, поетичний паралелізм й інші прийоми виразності роблять твір художньо досконалим .
Жартівлива пісня "Лугом іду, коня веду " побудована в формі діалогу дівчини, до котрої козак залицявся, і вередливого козака. Козак не проти свататися, однак бажає більш багатої дівчини, не звертаючи уваги на те, що сам "ледачий". допоки перебирав, молода дівчина вийшла заміж, а козак постарів неодруженим.
В пісні ужитий прийом паралелізму, казкові примовки, колоритні порівняння, котрі розкривають ключову думку твору — обирають пару не для збагачення кишені, а для збагачення душі, для розради серця, а хто перебирає, зостається ні із чим).
Виступи представників груп
Виконання творчого завдання
— Розгляньте репродукції картин із базару" І. Соколова, "Суперниці" і "Святочне ворожіння" М. Пимоненка, "А що мати скажуть" С. Васильківського і визначіть, до котрих саме із аналізованих пісень вони здатні слугувати ілюстраціями.
Проблемен питання для учнів
— Як ви гадаєте , що відіграє в пісні більш важливу значення — слова або мелодія? Аргументуйте власну відповідь.
Розповідь вчителя
Основні особливості народних пісень:
- вираження почуттів, переживань, настроїв, роздумів;
- стисле повідомлення про обставини, які їх викликали, елементи описів;
- висока поетичність мови;
- відповідність мелодії словесному тексту;
- віршова форма;
- наявність неримованих рядків;
- виконання співом;
- одночасне виникнення слів і мелодії;
- усне поширення та зберігання;
- варіантність тексту та мелодії;
- малий обсяг.
(За О. Бандурою та Г. Бандурою).
Мабуть, досить рідко можна віднайти людину, котра б не захоплювалась українською народною піснею. Чим же вона так приваблює слухачів?
Насамперед, власною винятковою поетичною мовою й лаконічною , влучною, образною.
Наприклад:
Із-за гори, із-за кручі
Буйне військо виступає.
Після прочитання оцих коротких рядків в нашій уяві виникає крута гора, із-за котрої виступає величезне військо, блискотить зброя, чується іржання коней й стукіт копит.
Поетичність пісень досягається задопомогою таких художніх засобів, як епітети, порівняння, гіпербола, пестливі слова. Часто у піснях окремі вислови повторюються. досить часто окремі рядки співаються два рази.
Такі повтори допомагають більш ясніше висловити визначальну думку, посилюють мелодійність пісень, роблять їх побудову злагодженою й стрункою.
Неповторна красота пісні в єднанні слова й мелодії.
Сама мова пісні віршована, ритмічна, а саме тому надзвичайно милозвучна. оця милозвучність посилюється ще і мелодією.
Якщо мелодія — крила пісні, то для їх злету необхідна ідейно-емоційна наснаженість слова.
Отже, подібні ознаки пісні, як лаконізм, стабільність розміру, ритмічність, застосування всіляких художніх засобів, що створюють високу поетичність мови, мелодійність і відповідність мелодії суті пісні, широкий діапазон відображуваних настроїв, щирість почуттів — усе це-забезпечило народним пісням неминучий успіх.
Народна пісня живе віками й буде існувати у народі, надихаючи навіть професійних постатей мистецтва на творчість).
Пізнавальне завдання для учнів
— Як зветься наука, що вчить народні пісні? яка у вас є інформація про збирачів й видавців української пісенної спадщини?
Матеріали для учителя
Однією із найперших збірок української народної творчості була збірка, видана у 1819 році в Петербурзі М.А. Цертелєвим (Церетелі), — "Опыт собрания старинных малороссийских песней".
Пізніше, в 1827 році, у Москві знаний вчений Михайло Максимович видав збірник "Малороссийские песни", яким, власне, й розпочалася українська фольклористика як наука.
В збірнику було дано біля сто тридцять суспільно-побутових і історичних пісенних текстів. пізніше М. Максимович видав ще 2 збірники — "Украинские народные песни" (1834), де опубліковує твори за циклами — пісні "військові", "бурлацькі", "чумацькі" і інші, і "Сборник украинских песен" (1849). доцільно зауважити , що до збірки 1834 року Максимович видав нотний додаток, що містив мелодії 25 пісень, гармонізований знаним російським композитором О. Аляб'євим. Протягом всього власного свідомого життя займався збиранням і обробкою народних пісень М у . Лисенко.
Цікавість до народної музики з'являється в М. Лисенка ще у дитинстві. згодом, в гімназії і університеті, він глибшає . Лисенко пише фольклор, вчить його, науково підходячи до народної мелодії й слів, бажає точно зафіксувати інтонаційну будову, ритм й музичну форму.
Він заслужено уважається одним із найбільш визначніших музичних вчених-фольклористів дожовтневого часу.
Фольклорні приклади М. Лисенко згрупував за жанрами і видавав окремими випусками. Вийшли в світ 7 випусків, по сорок пісень в кожному, для голосу із супроводом фортепіано (роки виходу — 1868, 1869, 1876, 1887, 1892, 1885, 1911), 30 хорових десятків (1886, 1887, 1889, 1891, 1892, 1897-1898 - 2 випуски, 1908 - 2 випуски, 1909 — 2 випуски, кінцевий випуск лишився у рукопису). окрім того, було надруковано 5 випусків обрядових пісень 2 збірники "Веснянок", "Купальська справа", "Колядки й щедрівки", "Весілля", 1896—1903рр., збірка танків й веснянок "Молодощі", 1876 р.) й "Збірник народних українських пісень у хоровому розкладі, пристосованих для школярів молодшого й підстаршого середнього віку у школах народних", 1908 р.). у цілому Лисенкові фольклорні збірники усього понад шісьтсот зразків) охоплюють практично усі пісенні жанри.
Серед визначних постатей культури, фольклористів, письменників й літературознавців, які збирали і учили українські народні пісні, були ще І. Франко, О. Потебня, Д. Яворницький, О. Дей, І. Гурин, Г. Нудьга й інші.
Та найбільш повним зводом української історичної пісенності не тільки для власного часу, а і до сьогоднішнього дня , особливо в плані підбору матеріалу і його наукового коментування, був приготований М. Драгомановим одночасно із В. Антоновичем двотомник "Исторические песни малорусского народа" (1874-1875 pp.)
Якщо лишиться час, можна запропонувати школярам прослухати фонозаписи родинно-побутових пісень або заспівати їх самим.
- Повторіть вивчені напам'ять родинно-побутові пісні.
- Дайте письмову відповідь на запитання: "Чим приваблює українська народна пісня сучасну молодь?"
Коментарі ( 0 )
Залишити коментар