Конспект уроку: "Поет кіно". Творець поетичної кіноповісті (режисерська майстерність О.Довженка). Жанр кіноповісті
Навчальна мета: познайомити школярів із творчістю О. Довженка-кіномитця; визначити поняття «кіноповість»;
Розвивальна мета: розвивати зв’язне мовлення, уміння працювати із додатковою інформацією;
Виховна мета: виховувати почуття шанобливого відношення до набутків нашої культури, мистецтва.
Форма: урок бесіда із позакласного читання.
Обладнання й матеріали: фотоматеріали, документальний кінофільм М.Донця «О.Довженко. Роздуми після життя», мультимедійний супровід, 9 симфонія Л.Бетховена, підручник.
Презентація до уроку: Скачати презентацію
Перегорнемо сторінки журналу, де подається оцінка творчості О.Довженка.
Чарлі Чаплін: «Слов’янство доки що дало світові у кінематографії одного значного митця, мислителя, поета – О.Довженка». А у книзі із історії американського кіно Олександра Петровича названо «поетом кіно». Ю.Яновський: «О.Довженко знайшов те, чого він шукав й чого не дала йому ані берлінська наука, ані перо журналіста. Він знайшов полотно, на котрому постаті й образи рухаються, живуть, ненавидять й кохають. Його прямування довело його до правдивих шляхів й до живих постатей…»
Епіграф до уроку.
На минулому уроці ви познайомились із головними віхами життя знаменитого українського письменника О.П.Довженка, із’ясували значення його доробку у нашій літературі. Сьогодні познайомимось ще із однією гранню творчості митця – О.Довженко-режисер. На уроці присутні школярі-кінокритики, школярі-бібліографи, котрі спробували проаналізувати роботу кіномитця, із’ясували її роль у розвитку вітчизняного й світового кіномистецтва.
Завдання для роздумів
Назвіть натхненників творчості митця.
Олександр Петрович знаменитий як режисер, прозаїк, публіцист, художник, наполегливий громадський діяч. В ньому поєднувалась «кохання до яскравих тонів, до виразних контрастів, кохання до видимого всесвіту із його безмежною грою кольорів й світлотіней, із його трепетною і теплою красою» (М.Рильський).
Словникова робота
О.Довженко створив новий жанр у українській літературі – кіноповість. Школярі зачитують визначення із підручника (сторінка 260) – словникова робота. Кінокритик іменує знамениті кіноповісті О.Довженка.
Кінокритик розповідає про:
- зародження українського кіно: у Україні перші художні фільми було створено в початку ΧΧ вік. Ще у 1909-1910 рр. кінооператор Д.Сахненко одночасно із славетним майстром сцени М.Садовським зняли на плівку популярні вистави «Наталка Полтавка» Й.Котляревського, «Наймичка» Й.Карпенка-Карого, «Богдан Хмельницький» М.Старицького;
- розвиток й становлення кіномистецтва: в 1895 році із’явились перші фільми французьких винахідників кіно – братів Огюста й Луї Люм’єрів;
- появу звукових і кольорових стрічок;
- знаменитих режисерів і їх фільми;
- кіно в роки війни, його патріотичний пафос.
Бібліограф розповідає про:
- діяльність О.Довженка на Одеській кінофабриці, її організовано у 1919-1920 роках;
- перші фільми-комедії «Вася - реформатор» (1926), «Ягідки любов» (1927);
- фільм «Звенигора» (1928) – німий гімн Україні;
- О.Довженка – актора. Значення кочегара у пригодницькому фільмі «Сумка дипкур’єра» (1927). Звуковий запис;
- «Арсенал» (1929) як зображення класової боротьби у Україні. Уперше використав мультиплікацію в фільмі.
Перегляд уривків із документального кінофільму М.Донця «О.Довженко. Роздуми після життя». Школярі мають змогу побачити уривки із твору «Земля». Визначальну жіночу значення Наталки зіграла Ю.Солнцева.
Школярі розповідають про діяльність О.Довженка на Київській кіностудії. Засновано в 1928 р. Зараз це Київська кіностудія імені О.Довженка.
Кінокритик розповідає про історію створення фільму «Земля», долю кінострічки. Світовий тріумф О.Довженка-кінематографіста.
Бесіда:
- Яким О.Довженко зобразив село в творі?
- Який історичний момент екранізував?
- Що за проблеми намагається вирішить митець в творі?
- Прокоментувати епізоди фільму:
а) епізод із трактором;
б) епізод похорону;
у) епізод повернення Василя із побачення.
Звучить запис 9 симфонії Л.Бетховена. Школяр розповідає про композитора (заздалегідь підготовлена інформація).
Людвіг ван Бетховен (1770 - 1827 рр.). Славетний німецький композитор, представник Віденської класичної школи. Написав 9 симфоній, автор опер, увертюр, сонат для фортепіано, скрипки. Обробив українську пісню С.Климовського «Їхав козак за Дунай».
Питання для роздумів. Чому «Землю» співставляли із цим музичним твором?
Робота О.Довженка у 30-40-ві роки.
Бібліограф розповідає про:
- репресії у Україні;
- виїзд О.Довженка за кордон;
- повернення у Україну;
- відносини О.Довженка й І.Сталіна.
Кінокритик розповідає про:
- звуковий фільм «Іван» (1932);
- Аероград» (1935);
- фільм на замовлення - «Щорс», співпрацю із А.Малишком (музика до кінофільму).
О.Довженко у роки Великої Вітчизняної війни. Освоєння «малих» літературних жанрів: оповідання, стаття, звернення. Школярі іменують твори, написані у цей період: «Мати», «Ніч перед боєм», «Стій, смерть, зупинись!», «Воля дожиття» інші. Г.Штонь: «Дієвість оцих творів, міра мобілізуючого їх впливу на читача у час війни перевершувала емоційно-філософську впливовість його геніальних кінострічок».
Кінокритик розповідає про документальні твори 1943 - 1944рр.: «Битва за нашу Радянську Україну», «Перемога на Правобережній Україні».
Бібліограф розповідає про причини перебування О.Довженка у Москві. «Кремлівське розп’яття». Кінокритик розповідає про фільми, створені О.Довженком в Москві: «Мічурін». Задум кіномитця зняти фільм за кіноповістями «Зачарована Десна», «Поема про море». Продовження справи Ю.Солнцевою.
Робота із епіграфом до уроку.
Вправа «Мікрофон»:
- Що за фільми мріяв знімати О.Довженко?
- Що, на вашу думку, мало переважати у таких кінотворах?
Скласти сенкан про О. Довженка-режисера.
О.Гончар сказав: «Може, зустріч з живим Мікеланджело не справила б враження більшого, ніж те, що зосталось після зустрічі із ним, автором «Землі» і «Арсеналу». Яким чином би ви прокоментували сказане?
Плине час. Нема вже славетного митця, однак є його фільми. Фільми, котрі будили і будять уяву глядача, змушують замислитись над минулим й сьогоднішнім. А по-іншому й не спроможний бути. Адже такою уже була оця людина, митець. О.Довженко мислив, творив сам й закликав до цього власних глядачів. «Летить мій час, й труд мій гине марно», - запише Олександр Петрович в «Щоденнику» 1951 року. Однак або це так? Питання риторичне…
Олександр Довженко – практично ровесник кіно, яке заслужено іменують мистецтвом десятої музи (відомо, що у античній міфології муз було дев’ять).
Виставлення і коментар оцінок.
- Написати свій міні-сценарій за афоризмом О.Довженка «Бачити зорі у калюжах».
- Прочитати кіноповість «Зачарована Десна».
- Підготувати запитання до її автора.
Коментарі ( 0 )
Залишити коментар